تبلیغات
شیعه آنلاین - تفاوت امام نور با امام نار
شیعه آنلاین
قــال النّبی صلّی الله علیه وآله وسلّم؛ علـــیٌّ وشیعتـــُـهُ هُم الفـــائزون.
سه شنبه 30 آبان 1391 :: نویسنده : جمال قیم

 

تفاوت امام نور با امام نار؛

 

الف- امامِ نور مردم را هدایت مى‏كند (إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ) « رعد 7»

، امام نار مردم را گمراه مى‏سازد (وَ أَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَ مَا هَدَى). « طه 79»

ب- امام نور سلطنت را به خداوند نسبت مى‏دهد، حضرت یوسف مى‏گوید: (رَبِّ قَدْ آتَیْتَنى مِنَ الْمُلْكِ) « یوسف 101»

، امام نار سلطنت را به خود نسبت مى‏دهد، فرعون گوید: (أَلَیْسَ لِى مُلْكُ مِصْرَ). « زخرف 51 كشف‏الاسرار 5/ 151»

ج- امام نور علم و دانش را به خداوند نسبت مى‏دهد، حضرت یوسف مى‏گوید: (وَ عَلَّمْتَنِى مِن تَأْوِیلِ الْأَحَادیثِ) « یوسف 101»

، امام نار علم و دانش را به خود نسبت مى‏دهد، قارون مى‏گوید: (إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِى). « قصص 78»

د- امام نور در برابر مردم متواضع است (وَ اخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ) « شعراء 215»

، امام نار در برابر مردم مستكبر است، فرعون گوید: (فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى). « نازعات 24»

ه- امام نور به هنگام رسیدن به قدرت، احكام الهى را زنده مى‏كند (الَّذِینَ إِن مَكَّنَّاهُمْ فِى الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَ آتَوُا الزَّكَاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ) « حج 41»

، امام نار به هنگام رسیدن به قدرت، فساد به پا مى‏كند (إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَهً أَفْسَدُوهَا). « نمل 34»

و- امام نور مردم را امانت خداوند مى‏داند، حضرت موسى گوید: (أَنْ أَدُّوا إِلَىَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ) « دخان 18»

، امام نار مردم را بنده و برده خود مى‏داند، فرعون گوید: (یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِنْ إِلهٍ غَیْرِى). « قصص 38»

ز- امام نور نقص را به خود نسبت مى‏دهد، حضرت ابراهیم گوید: (وَ إِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ) « شعراء 80»

، امام نار نقص را به خداوند اسناد مى‏دهد، شیطان گوید: (قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِى). « اعراف 16»

ح- امام نور مردم را به سوى نور حركت مى‏دهد (أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ) « ابراهیم 5»

، امام نار مردم را به سوى تاریكى حركت مى‏دهد (وَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ). « بقره 257»

ط- امام نور با نرمى سخن مى‏گوید (فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّیِّناً) « طه 44»

، امام نار با درشتى و تندى سخن مى‏گوید، فرعون گوید: (لَأُقَطِّعَنَّ أَیْدِیَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلَافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِینَ). « اعراف 124»

ى- امام نور در برخورد داراى انصاف است، پیامبر به كفار فرمود: (إِنَّا أَوْ إِیَّاكُمْ لَعَلَى هُدىً أَوْ فِى ضَلَالٍ مُبِینٍ) « سبأ 24»

، امام نار در برخورد داراى تعصّب است، فرعون گوید: (مَا أُرِیكُمْ إِلَّا مَا أَرَى). « غافر 29»

تفاوت مؤمنان با غیر مؤمنان؛

الف- مؤمنان به یاد خداوند آرامش پیدا مى‏كنند (الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ) « رعد 28»

، غیرمؤمنان به زندگى دنیا آرامش پیدا مى‏كنند (إِنَّ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا). « یونس 7»

تفاوت در این جهت است كه آرامش به خداوند، پایدار و واقعى است و آرامش دنیا، كاذب و ناپایدار است.

ب- مؤمنان انفاق در راه خدا را غنیمت مى‏دانند (وَ مِنَ الْأَعْرَابِ مَن یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ یَتَّخِذُ مَایُنفِقُ قُرُبَاتٍ عِندَ اللَّهِ وَ صَلَوَاتِ الرَّسُولِ) « توبه 99»

، غیرمؤمنان انفاق را مایه خسارت مى‏دانند (وَ مِنَ الْأَعْرَابِ مَن یَتَّخِذُ مَایُنْفِقُ مَغْرَماً). « توبه 98»

ج- مؤمنان واقعى (انبیاء) در كارهاى خیر سرعت مى‏ورزند (یُسَارِعُونَ فِى الْخَیْرَاتِ وَأُولئِكَ مِنَ الصَّالِحِینَ) « آل عمران 114»

، غیرمؤمنان در كارهاى ناپسند سرعت مى‏ورزند (وَ تَرَى كَثِیراً مِنْهُمْ یُسَارِعُونَ فِى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ). « مائده 62»

د- مؤمنان در راه خدا مى‏جنگند (الَّذِینَ آمَنُوا یُقَاتِلُونَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ) « نساء 76»

، غیرمؤمنان در راه طاغوت مى‏جنگند (وَ الَّذِینَ كَفَرُوا یُقَاتِلُونَ فِى سَبِیلِ الطَّاغُوتِ). « نساء 76»

ه- مؤمنان به رحمت خداوند امیدوارند (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هَاجَرُوا وَ جَاهَدُوا فِى سَبِیلِ اللَّهِ أُولئِكَ یَرْجُونَ رَحْمَهَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ) « بقره 218»

، غیرمؤمنان از رحمت خداوند ناامید هستند (وَ الَّذِینَ كَفَرُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَ لِقَائِهِ أُولئِكَ یَئِسُوا مِن رَّحْمَتِى). « عنكبوت 23»

5. تفاوت پیامبران با مؤمنان؛

قرآن كریم درباره اوصاف مؤمنان مى‏فرماید: آنها كسانى‏اند كه در حال نماز خشوع دارند (قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ* الَّذِینَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ). « مؤمنون 1- 2»

اما درباره پیامبران مى‏فرماید آنها همیشه خاشع هستند، چه در حال نماز و چه در غیر نماز (وَ زَكَرِیَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِى فَرْداً وَأَنتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ* فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنَا لَهُ یَحْیَى وَ أَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ كَانُوا یُسَارِعُونَ فِى الْخَیْرَاتِ وَ یَدْعُونَنَا رَغَباً وَ رَهَباً وَ كَانُوا لَنَا خَاشِعِینَ). « انبیاء 89- 90»

6. تفاوت زمینه تقوا با دارندگان ملكه تقوا؛

قرآن كریم در خطاب به مؤمنان دستور به روزه مى‏دهد تا تقوا در آنها ایجاد شود، از این رو با كلمه «لعل» تعبیر مى‏فرماید (كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)» بقره 183

، اما وقتى از ابرار سخن مى‏گوید براى آنان 15 صفت یاد مى‏كند و مى‏فرماید آنها قطعاً متقى هستند (أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ). « بقره 177»

7. تفاوت زمینه هدایت با هدایت یافتگان واقعى؛

گاهى قرآن كریم مى‏فرماید: (وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَلَا تَفَرَّقُوا ... كَذلِكَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ) « آل عمران 103»

 لكن نسبت به صابران مى‏فرماید اینها قطعاً هدایت یافتگان هستند (... وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ*.* أُولئِكَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِن رَبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ وَأُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ). « بقره 155- 157 تسنیم 7/ 698»

8. تفاوت زمینه فلاح با فلاح واقعى؛

گاهى قرآن كریم مى‏فرماید خدا را عبادت كنید و كار خیر انجام دهید تا زمینه فلاح و رستگارى حاصل شود (وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ). « حج 77»

اما وقتى از پیامبر اكرم و همراهان واقعى او سخن مى‏گوید، مى‏فرماید آنان قطعاً به فلاح رسیده‏اند (لكِنِ الْرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ وَ أُولئِكَ لَهُمُ الْخَیْرَاتُ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ). « توبه 88»

9. تفاوت منزلت پیامبر اكرم با مجاهدان؛

قرآن كریم در موضوع جهاد، براى پیامبر اكرم منزلت و شرافتى قائل است كه آن منزلت را براى مردم مجاهد قائل نیست، از این رو در آیه شریفه (فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمَى) « انفال 17»

 یك نوع تعارفى به پیامبر كرد و رمى را ابتداء نسبت داد بعد فرمود تو رمى نكردى، خداوند رمى كرد. اما دیگر قتال را به مسلمان‏ها نسبت نداد، از ابتدا فرمود شما قتال نكردید، بلكه خداوند آنها را به قتال رساند.

10. تفاوت منزلت حضرت نوح با مردم در اجابت دعا؛

قرآن كریم درباره عموم مردم در زمینه اجابت دعا مى‏فرماید: (ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ) « غافر 60»

 یا اینكه مى‏فرماید (أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ) « بقره 186»

، لكن درباره حضرت نوح مى‏فرماید: (وَ لَقَدْ نَادَانَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِیبُونَ). « صافات 75»

در اجابت دعاى نوح اولًا واژه «نعم» را به كار برد كه دلالت بر مدح دارد، ثانیاً به صورت جمع تعبیر كرد كه دلالت بر عظمت خداوند مى‏كند.

11. تفاوت علم امام با علم عاصف بن برخیا؛

قرآن كریم درباره عاصف بن برخیا كه تخت بلقیس را به كمتر از یك چشم به هم زدن نزد سلیمان حاضر ساخت مى‏فرماید: او از برخى از علم كتاب بهره‏مند بود (قَالَ الَّذِى عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِیكَ بِهِ قَبْلَ أَن یَرْتَدَّ إِلَیْكَ طَرْفُكَ). « نمل 40 المیزان 11/ 427»

 «من» دلالت بر تبعیض دارد.

اما درباره امیرالمؤمنین كه شاهد بر رسالت پیامبر اكرم بود مى‏فرماید: او از همه علم كتاب بهره‏مند است (وَ یَقُولُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِى وَ بَیْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ). « رعد 43»

12. تفاوت حضرت موسى با مؤمنان؛

قرآن كریم درباره مؤمنان مى‏فرماید: شما پیروزید در صورتى كه مؤمن باشید (أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنْتُم مُؤْمِنِینَ) « آل عمران 139»

، اما درباره حضرت موسى مى‏فرماید: (إِنَّكَ أَنتَ الْأَعْلَى). « طه 68»

در این تعبیر دیگر قید ایمان ذكر نشده است زیرا حضرت موسى پیامبرى معصوم است و دیگر معنا ندارد بگوید تو پیروزى اگر مؤمن باشى.

13. تفاوت خطاب خداوند درباره مؤمنان؛

خداوند متعال به متوسطین از اهل ایمان مى‏فرماید به یاد نعمت‏هاى من باشید (وَ اذْكُرُوا نِعْمَهَ اللَّهِ عَلَیْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ). « آل عمران 103»

در سه مورد خطاب به بنى‏اسرائیل مى‏فرماید: (یَا بَنِى إِسْرَائِیلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِىَ الَّتِى أَنْعَمْتُ عَلَیْكُمْ). « بقره 40- 47- 122»

لكن در خطاب به مؤمنان كامل مى‏فرماید به یاد خود من باشید (فَاذْكُرُونِى أَذْكُرْكُمْ). « بقره 152 مفاتیح‏الغیب 3/ 33 روح‏البیان 1/ 117»

14. تفاوت تعبیر درباره محبت خداوند؛

قرآن كریم درباره متوسطین از اهل ایمان گوید: خداوند صابران، پرهیزگاران، نیكوكاران، تائبان و ... را دوست دارد: (وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ) « آل عمران 146» (فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ). « آل عمران 76»

 (إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ). « بقره 195»

 (إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ). « بقره 222»

اما درباره مؤمنان كامل مى‏فرماید: خداوند خود آنها را دوست دارد (فَسَوْفَ یَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ). « مائده 54»

نظیر این مطلب درباره رضایت از مؤمنان نیز بیان شده است (لَقَدْ رَضِىَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَهِ). « فتح 18»

 (رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذلِكَ لِمَنْ خَشِىَ رَبَّهُ). « بینه 8»

15. تفاوت مراتب مؤمنان؛

قرآن كریم در مورد پاداش افراد بهشتى گاهى مى‏فرماید: براى آنان درجاتى است (لَهُمْ دَرَجَاتٌ) « انفال 4»

، لكن براى افرادى كه در كمال علم و عمل هستند مى‏فرماید: خود آنها درجه هستند (هُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ اللَّهِ). « آل عمران 163»

16. تفاوت تحصیل امور مادى با امور معنوى؛

قرآن كریم در زمینه كسب امور مادى و معیشتى مى‏فرماید: روى زمین راه بروید (هُوَ الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِى مَنَاكِبَها وَ كُلُوا مِن رِزْقِهِ وَ إِلَیْهِ النُّشُورُ). « ملك 15»

اما در زمینه كسب امور معنوى ابتدا مى‏فرماید سرعت بگیرید (وَ سَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَهٍ مِن رَبِّكُمْ) « آل عمران 133»

 و در مرحله دوم مى‏فرماید بعد از سرعت سبقت بگیرید (فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ) « بقره 148»

 و در مرحله سوم مى‏فرماید سبقت را شدّت بخشید تا به نفس نفس بیافتید (وَ فِى ذلِكَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ). « مطففین 26»

17. تواضع درباره مؤمنان و پدر و مادر؛

قرآن كریم در خطاب به پیامبر مى‏فرماید: نسبت به مؤمنان خفض جناح كن (وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِینَ) « حجر 88» (وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ) « شعرا 215»

، لكن درباره خفض جناح و تواضع در برابر پدر و مادر مى‏فرماید ذلیلانه خفض جناح كن (وَ اخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ). « اسراء 24»

18. تفاوت نصرت مؤمنان با پیامبران؛

قرآن كریم نصرت خداوند نسبت به مؤمنان را مشروط به نصرت مؤمنان مى‏داند (إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْكُمْ). « محمد 7»

لكن نصرت پیامبران را به طور مطلق و بدون هیچ قید و شرطى ذكر مى‏كند (وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِینَ* إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ). « صافات 171- 172»

19. تفاوت پاداش مؤمنان و كیفر تبه‏كاران؛

قرآن كریم درباره نیكوكاران مى‏فرماید پاداش آنها را به بهترین وجه مى‏دهیم، افزون بر آنچه عمل كردند نیز عنایت مى‏كنیم (لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَ زِیَادَهٌ). « یونس 26»

اما درباره گنهكاران مى‏فرماید كیفر آنها همانند كار ناپسند آنهاست (وَ الَّذِینَ كَسَبُوا السَّیِّئَاتِ جَزَاءُ سَیِّئَهِ بِمِثْلِهَا). « یونس 27»

20. فلسفه نماز؛

قرآن كریم درباره فلسفه نماز و آثار آن دو بیان دارد، نسبت به عموم انسان‏هاى مؤمن مى‏فرماید: (إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ). « عنكبوت 45»

اما نسبت به اولیاء خدا مانند حضرت موسى مى‏فرماید نماز را به خاطر یاد من به پا دار (أَقِمِ الصَّلَاهَ لِذِكْرِى). « طه 14»

21. تفاوت مهریه زنان آزاد با مهریه كنیزان؛

قرآن كریم درباره مهریه زنان آزاد مى‏فرماید: (آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ) « نساء 25»

 و درباره مهریه كنیزان مى‏فرماید: (آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ). « نساء 25»

یعنى مهریه آنها را بدون هیچ كم و زیاد بدهید به جورى كه عقل و شرع بپسندد و الّا معروف نخواهد بود.

22. تفاوت تعبیر «ما أنزل» و «ما اوتى»؛

در آیه شریفه (قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ مَا أُنْزِلَ إِلَیْنَا وَ مَا أُنْزِلَ إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ وَ إِسْحَاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْبَاطِ وَ مَا أُوتِىَ مُوسَى وَ عِیسَى وَ مَا أُوتِىَ النَّبِیُّونَ) « بقره 136»

 تفاوت تعبیر در «ما أنزل» و «ما اوتى» شاید این جهت باشد كه «انزال» در مقابل ارسال قرار دارد تنها شامل كتاب است، اما «ایتاء» هم كتاب را در بر مى‏گیرد و هم شامل معجزه مى‏شود. « تسنیم 7/ 226»

23. صالحان برتر؛

قرآن كریم وقتى از پیامبران سخن مى‏گوید مى‏فرماید آنان از صالحان و شاهدان هستند (وَ زَكَرِیَّا وَ یَحْیَى وَ عِیسَى وَ إِلْیَاسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِینَ). « انعام 85»

 (وَ كَذلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّهً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَكُونَ الرَّسُولُ عَلَیْكُمْ شَهِیداً). « بقره 143»

اما وقتى از نصارى سخن مى‏گوید، پرهیزكارانِ آنها از خداوند درخواست مى‏كنند آنها را با شاهدان و صالحان قرار دهد (... یَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ* وَ مَا لَنَا لَا نُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ مَا جَاءَنَا مِنَ الْحَقِّ وَ نَطْمَعُ أَن یُدْخِلَنَا رَبُّنَا مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِینَ). « مائده 83- 84»

از اینجا معلوم مى‏شود انبیاء الهى در كمال صلاح هستند كه افرادى مى‏خواهند با آنها باشند.

24. حشر با صالحان؛

قرآن كریم با اینكه حضرت ابراهیم را از صالحان معرفى مى‏كند (وَ لَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِى الدُّنْیَا وَ إِنَّهُ فِى الْآخِرَهِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ) « بقره 130»

، در عین حال از قول‏

آن حضرت نقل مى‏كند كه از خداوند تقاضا مى‏كند كه به صالحان ملحق شود (وَ أَلْحِقْنِى بِالصَّالِحِینَ). « شعراء 83»

از اینجا معلوم مى‏شود یك صالحان برترى وجود دارد كه مى‏خواهد به آنها ملحق شود مانند پیامبر اكرم كه قرآن مى‏فرماید: (إِنَّ وَلِیِّىَ اللَّهُ الَّذِى نَزَّلَ الْكِتَابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحِینَ). « اعراف 196 المیزان 1/ 309»

25. تفاوت پیامبر اكرم با سایر انبیاء در عدم درخواست مزد؛

قرآن كریم از قول پنج نفر از پیامبران نقل مى‏كند كه آنها از مردم درخواست اجر و مزد نكردند، حضرت نوح، حضرت صالح، حضرت هود، حضرت لوط، حضرت شعیب (وَ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ). « شعراء 108»

لكن همین معنا را از پیامبر اكرم نقل مى‏كند و مودّت و محبت ذوى‏القربى را استثناءمى‏كند كه اجر رسالت پیامبر اكرم و دوستى خاندان اوست و این جمله دلالت بر عظمت خاندان پیامبر بر سایر انبیاء دارد (قُل لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِى الْقُرْبَى). « شورى 23»

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 15 مرداد 1396 01:17
Hello There. I found your blog using msn. This is a very well written article.
I'll be sure to bookmark it and come back to read more of your useful information.
Thanks for the post. I'll definitely return.
چهارشنبه 3 خرداد 1396 03:51
Please let me know if you're looking for a author for your site.
You have some really great posts and I believe
I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd absolutely love to
write some content for your blog in exchange for a link back to
mine. Please send me an email if interested.
Regards!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:29
I do not even know the way I finished up here, however I thought
this publish was great. I do not recognize who you might be however definitely you're going to a well-known blogger in the event you aren't already.

Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : جمال قیم
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :